کاربر: میهمان
با پزشکان معرفی شده در این سایت تماس بگیرید و مشکلات خود را مطرح نمایید  
لیست اخبار
 
مصاحبه اختصصاصی با متخصص رادیو تراپی انکولوژی  
تفسير اجزاي آزمايش خون (قسمت اول)  
ملاقات دکتر درچین با مدیر موسسه مهندسان سرطان ایران  
مصرف نان های کپک زده سرطان زا است  
برگزاری سمينار کولورکتال در شیراز  
گفتگو با دکتر امید فرخزاد، استاد دانشکاه هاروارد در خصوص روشهای نوین درمان  
آخرین اخبار درباره سرطان از بیمارستان جان هاپکینز  
اثر پياز و زردچوبه بر سرطان كولون(سرطان روده بزرگ)  
راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه  
   
درج خبر: 10بهمن 92 منبع:http://webda.dums.ac.ir
مصاحبه اختصصاصی با متخصص رادیو تراپی انکولوژی بازگشت به لیست اخبار
لطفا خودتان را معرفی نمایید.
دکتر محمد درچین متولد شهرستان دزفول هستم فارغ التحصیل رشته پزشکی حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستم و از دانشگاه دمشق کشور سوریه طی چهار سال موفق به اخذ مدرک در رشته رادیو تراپی انکولوژی شدم. در حال حاضر در بیمارستان بزرگ دزفول مشغول بکار هستم.

جناب دکتر عنوان پایان نامه حضرتعالی در چه زمینه ای بود؟
پایان نامه من در زمینه رادیو تراپی و پرتو درمانی در سرطان پروستات که نمره 95 را از صد دریافت کردم.

بخش انکولوژی بیمارستان چه امکاناتی را برای بیماران سرطانی فراهم کرده است؟
در بیمارستان بزرگ دزفول 8 تخت فعال و مجهز افتتاح شده است و برای بیماران اعلام نیاز دارویی شده است همچنین 65 درصد هزینه دارویی را معاونت دارو تقبل می کند.

جناب دکتر ارزیابی شما از سرطان چیست و آمار بیماران تحت پوشش چگونه است؟
متاسفانه سرطان در دنیا رو به رشد است و در واقع سونامی سرطان در راه است در بیمارستان بزرگ دزفول بطور متوسط ماهیانه 200 بیمار شیمی درمانی می شوند و در سال جاری قریب 2000 جلسه شیمی درمانی انجام شده است شخصا 673بیمار سرطانی تحت پوشش دارم.

جناب دکتر علائم سرطان چگونه قابل تشخیص است؟
اول زخمهایی که درمان آنها طول می کشد دوم تبهای غیر قابل توجیه سوم کاهش وزن غیر قابل توجیه(ظرف سه ماه بیش از 30درصد کم میکند) چهارم وجود خون در ادرار و مدفوع پنجم وجود سرطان در خانواده(ژنتیک)

دکتر درچین چرا اسم شیمی درمانی که به میان میآید همراه با ترس و وحشت است؟
متاسفانه اینگونه است در صورتی که درمان یا منشاء گیاهی دارد یا منشا شیمیایی مصرف پنی سلین هم درمان شیمیایی است.اما بخاطر عوارضی که دارویی که شیمی درمانی دارد مانند استفراغ، خستگی و ریزش مو که ما هریک از علائم را بخوبی کنترل می کنیم و اگر ریزش مو داشتیم خدا را شکر می کنیم که داروی ما جواب داده است به بیماران اطمینان می دهیم که موهای آنها بهتر از روز اول باشد ما امیدواریم که بجای اصطلاح شیمی درمانی از کلمات سرم درمانی استفاده شود.

جناب دکتر شایعترین سرطان ها کدامند؟
سرطان پوست در درجه اول، سرطان روده در درجه دوم و سرطان پروستات در آقایان و سرطان پستان در خانمها باید گفت که 8 درصد خانم ها دچار سرصان پستان می شوند واگر یک نفر از فامیل درجه یک مبتلا شده باشد میزان ابتلا از 8درصد به 10 درصد افزایش می یابد توصیه من این است که تمام خانمهای بالای 30 سال معاینه پستان را انجام دهند مرکز ماموگرافی افشار بسادگی این آزمایش را انجام می دهد نکته ای که با ید اشاره کنم این است که سن سرطان پستان پایین آمده است و در بیماران خودم خانم 22 ساله هم مشاهده شده است و در خانواده ای دیگر سه خواهر سرطان مشابه دارند

جناب دکتر برای کاهش استرس بیماران چه اقدامی انجام می دهید؟
ما جلسه روان درمانی انجام میدهیم،با بیمار صحبت می کنیم، مریض را آماده تمام استرسها می کنیم و به بیمار اطمینان و اعتماد به نفس می دهیم.

لطفا از اقدامات پژوهشی خود در این زمینه بگویید:
طی مدت فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی دزفول 18 مقاله داشته ام و در سه ماه اخیر 8 مقاله پذیرفته شده است مقاله ای از اینجانب که در نشریات بین المللی بازتاب داشت عوارض عصبی وین کرتسین داروی شیمی درمانی در بیماران تحت درمان بود که در بیماران سرطانی لنفوم غیر هوچکین مصرف دارد

جناب دکتر چگونه متوجه سرطان پوست باشیم؟
از علائم سرطان پوست، خالهای جدید، خالهایی که زخمی شوند، خالهایی که دارای مو باشند، خالهایی که تغییر رنگ بدهند. بروز هریک از این علائم یک هشدار است و بایستی به پزشک مراجعه کرد.

جناب دکتر بیماران شما در واکنش به خدمات حضرتعالی قدر دان هستند و در برخی رسانه ابراز می کنند نحوه برخورد شما با اینگونه بیماران چگونه است.؟
در بیمارستان بزرگ دزفول برای بیماران سرطانی آنچه که در توان داریم انجام میدهیم، حقیقتا بیماران را بخشی از اعضای خانواده خود محسوب می کنم تمام بیماران تحت پوشش من شماره تلفن همراه مرا دارند موردی که من از طبیبان دمشق بخاطر سپردم. با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
   
درج خبر: 20 اسفند 91  
هشتمین کنگره بین المللی سرطان سینه بازگشت به لیست اخبار
هشتمین کنگره بین المللی سرطان سینه اسفند ماه 91 از سوی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری انستیتو آنکولوژی اروپا IEO، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، انجمن رادیوتراپی و انکولوژی، جامعه جراحان، انجمن جراحان عمومی، انجمن رادیولوژی، انجمن پاتولوژی، انجمن ژنتیک و... برگزار شد .  
   
درج خبر: یکشنبه 17 دی91  
تفسير اجزاي آزمايش خون (قسمت اول) بازگشت به لیست اخبار

آزمايش کامل خون، همان آزمايش معروفي است که تعداد سلول‌هاي اصلي خون طي آن اندازه‌گيري مي‌شود ...

آزمايش خون يا CBC يا complete blood count به معناي «شمارش کامل خون» ، يکي از ابتدايي‌ترين و در عين حال اصلي‌ترين آزمايشاتي است که مي‌تواند زمينه تشخيص بسياري از بيماري‌ها را فراهم آورد و از همه مهم تر، بيانگر شرايط کلي و حياتي بدن است.

براي آشنايي بيشتر با اجزاي اين آزمايش و فهميدن اينکه معني آن چند حرف انگليسي مثل RBC يا HCT با اعدادي که روبه‌رويشان نوشته مي‌شود چيست، مي‌توانيد مطالب زير را دنبال کنيد.

RBC يا(Red blood cell )

RBC مخفف سلول‌ قرمز خون است. اين سلول‌هاي قرمز خون يا همان گلبول‌هاي قرمز، در واقع اصلي‌ترين قسمت خون و عامل رنگ قرمز آن هستند. خود اين رنگ قرمز به دليل وجود ماده‌اي به نام هموگلوبين است که به گلبول‌ قرمز کمک مي‌کند تا اصلي‌ترين وظيفه خود يعني حمل و نقل اکسيژن و دي‌اکسيدکربن را انجام دهد.

به طور خلاصه، گلبول‌هاي قرمز، اکسيژن را از ريه به بقيه سلول‌هاي بدن حمل مي کنند.

مقادير طبيعي : بين 4/7 تا 6/1 ميليون در هر ميکرو ليتر خون است. اين عدد براي خانم‌ها مقداري کمتر و در کودکان مقداري بيشتر است.

چه چيزهايي باعث کاهش RBC مي‌شود؟

خون‌ريزي‌هاي دستگاه گوارش مثل خونريزي معده يا روده، خون‌ريزي‌‌ از محل زخم، سوءتغذيه، کمبود آهن يا کمبود ويتامين B12 ، شکستن سلول‌هاي خوني يا هموليز آنها در اثر بعضي بيماري‌هاي خاص مثل فاويسم، بعضي مشکلات ژنتيکي مثل گلبول‌هاي قرمز داسي شکل ، مشکلات مغز استخوان ، بيماري هاي کليوي ، بيماري‌هاي مزمن، تومورهاي سرطاني و بيماري‌هاي روماتوييد (التهاب مفاصل).

چه چيزهايي باعث افزايش RBC مي‌شود؟

مقدار بالاي گلبول قرمز مي‌تواند نشان‌دهنده ظرفيت‌ بالاي حمل اکسيژن باشد. در بعضي از ورزشکاران و همچنين هنگام زندگي در ارتفاعات به خاطر کمبود اکسيژن هوا ، RBC افزايش مي يابد.

بيماري‌هاي ريوي يا کلا هر نوع بيماري‌ که هيپوکسي مزمن (کمبود اکسيژن طولاني مدت در بدن) ايجاد مي‌کند، مثل بيماري‌ قلبي مادرزادي ، باعث توليد بيشتر RBC مي‌شوند.

نکته:

- به طور طبيعي، گلبول قرمز بعد از توليد در مغز استخوان، 120 روز در خون زندگي مي‌کند و در آخر عمر خود خرد مي‌شود و به عناصر سازنده‌اش تبديل مي‌شود.

- مقدار RBC در طي بارداري به طور طبيعي کمي کمتر نشان داده مي‌شود، چون حجم قسمت مايع خون افزايش پيدا مي کند.

- عدد RBC در واقع مقدار دقيق گلبول‌هاي قرمز در 1ميلي‌ليتر خون است.

- بسته به آزمايشگاه و نوع کيت مورد استفاده، ممکن است مقياس شمارش اين سلول فرق کند.

- خوردن داروهايي مثل کلرامفنيکل هم باعث کاهش RBC مي‌شود.

WBC يا (white blood cell )

اين سه حرف مخفف «سلول‌هاي سفيد خون» يا گلبول‌هاي سفيد هستند. اندازه‌گيري مقدار گلبول‌هاي سفيد خون، يکي از روش‌هاي اصلي براي تعيين وجود عفونت در بدن است، چون اين سلول‌ها که جزو سيستم دفاعي بدن هستند، در بيماري‌هاي عفوني و غيرعفوني واکنش‌هاي مختلفي از خود نشان مي‌دهند.

شمارش WBCها دو جزء دارد: يکي مقدار کلي گلبول‌هاي سفيد در يک ميلي‌ليتر خون و دوم شمارش جزء به جزء اين سلول‌ها، چون گلبول‌ هاي سفيد خون، پنج نوع مختلف دارند که کم و زياد شدن هر کدام از اين انواع، معني خاص خود را خواهد داشت

کلمه «diff» که در جلوي CBC نوشته مي‌شود، درخواست براي شمارش همين انواع مختلف گلبول‌سفيد است.

مقادير طبيعي : در بزرگسالان و بچه‌هاي بالاتر از 2 سال مقدار گلبول‌سفيد بين 5 تا 10 هزار در هر ميلي‌ليتر خون طبيعي است.

محدوده خطر: WBC کمتر از 2500 و بيشتر از 30000 نشان‌دهنده بيماري‌هايي هستند که مي‌توانند گاهي خطرناک باشند.

چه چيزهايي باعث کاهش WBC مي‌شود؟

لکوپني يا کاهش گلبول‌سفيد به مقادير کمتر از 4 هزار گفته مي‌شود که معمولا در اثر نارسايي مغز استخوان، مسموميت دارويي ، عفونت بسيار زياد، سوءتغذيه، بيماري‌هاي خودايمني و ايدز به وجود مي‌آيد. در بسياري از انواع نارسايي‌هاي مغز استخوان، مثلا بعد از شيمي‌درماني،‌ راديوتراپي و ... هم اين مقدار کاهش مي‌‌يابد.

چه چيزهايي باعث افزايش WBC مي‌شود؟

افزايش گلبول‌سفيد، لکوسيتوز نام دارد و به مقادير بالاتر از 10هزار گفته مي‌شود که به طور معمول نشان‌دهنده عفونت، التهاب، تخريب بافت بدن، لوسمي يا سرطان خون است. ضربه و جراحت، استرس و تب هم مقدار WBC را افزايش مي‌دهد.

نکته:

- عمل اصلي گلبو‌ل‌سفيد مبارزه با عفونت و حذف عوامل خارجي و مزاحم از بدن است و در مواقع آلرژ‌ي‌ها هم اين سلول‌ها مسئول بروز واکنش هستند.

- تغيير هر کدام از انواع WBC معني خاص خود را دارد و ممکن است نشان‌دهنده عفونت با ميکروب (مثل باکتري يا ويروس) و يا حتي استرس باشد.

- فعاليت شديد بدني و ورزش سنگين هم براي مدتي باعث بالا رفتن تعداد WBC در خون مي‌شود. بارداري و زايمان هم اين مقدار را افزايش مي‌دهند.

اسيد اوريک:

اسيداوريک، محصول نهايي متابوليسم پورين ها در بدن است. پورين ها موادي هستند که به طور عمده در محصولات گوشتي وجود دارند. ميزان بالاي اين ماده در رژيم پُر پروتئين، نقرس و عفونت مشاهده مي شود و سطح پايين آن نشان دهنده ي رژيم کم پروتئين و کم موليبدنيوم(عنصر يافت شده در ترکيبات حيواني) است. ميزان نرمال آن در زنان بين 2 تا 7 ميلي گرم در دسي ليتر و در مردان بين2 تا 5/8 ميلي گرم در دسي ليتر است، البته در بسياري از آزمايشات به جاي بيان اسيداوريک، از blood urea که يا B.U.N يا B.U نشان داده مي شود، استفاده مي کنند. در اين صورت مقادير نرمال متفاوت خواهند بود و بايد حدود 10 تا 50 ميلي گرم در دسي ليتر باشد.

کراتي نين(Creatinine):

اين ماده نيز محصول شکست پروتئين است و سطح آن، انعکاسي از توده ماهيچه اي بدن مي باشد. سطوح پايين کراتي نين در اثر دريافت ناکافي پروتئين، بيماري کبدي و حاملگي مشاهده مي شود. افزايش ميزان آن نيز در مشکلات کليوي روي مي دهد ميزان نرمال کراتي نين در حدود  7/0 تا 4/1 است.

آلبومين :(Alb)

آلبومين عمده ترين پروتئين خون است که در کبد ساخته مي شود و در واقع مثل آنتي اکسيدان ها عمل مي کند و بافت ها و سلول ها را از آسيب راديکال هاي آزاد محافظت مي نمايد. آلبومين به محصولات دفعي، سموم و داروهاي مُضر که ممکن است به بدن آسيب بزنند متصل و موجب دفع آن ها مي شود. همچنين بافر عمده بدن است و تعادل اسمزي را حفظ مي کند. علاوه بر آن، آلبومين باعث انتفال بسياري از ويتامين ها، مواد معدني و هورمون ها در خون مي شود. هر چقدر ميزان آن بيشتر باشد، بهتر است. بيشترين مقدار مورد انتظار آلبومين حدود 5/5 مي باشد.

ترانس آمينازها(SGOT، SGPT):

اين آنزيم ها که به ترتيب آسپارتات ترانسفراز (AST) و آلانين ترانسفراز (ALT) نيز خوانده مي شوند، در ابتدا در کبد شناسايي شدند و به همين دليل به آنزيم هاي کبدي معروف هستند. بعضي از داروها، بيماري هاي کبدي، هپاتيت و بيماري هاي مجاري صفراوي منجر به افزايش اين آنزيم ها در خون مي شوند، البته مقادير کم آن ها ممکن است به دليل کمبود ويتامين B6 باشد. ميزان مناسب آن ها در محدوده وسيع 5 تا 40 قرار دارد.

آهن(IRON):

بدن براي ساخت هموگلوبين و انتقال اکسيژن به ماهيچه ها(ميوگلوبين) نياز به عنصر آهن دارد. اگر آهن بدن پايين باشد، تمام سلول هاي بدن به خصوص سلول هاي ماهيچه اي در بزرگسالان و سلول هاي عصبي در کودکان نمي توانند عملکرد مناسب خود را انجام دهند. ميزان مناسب آهن در محدوده 40 تا 155 قرار دارد و اگر در آزمايش فردي مقدار آن کمتر از محدوده نرمال بود، در آزمايش بعدي نياز به تست فريتين(براي تشخيص کم خوني دقيق تر است) مي باشد.

پروتئين کل :(total pro)

پروتئين کل که ميزان کل پروتئين را در خون نشان مي دهد، مقادير کم يا زياد آن نشان از بيماري خاصي ندارد، اما بيانگر اين مي باشد که براي يافتن علت آن به آزمايشات تکميلي دقيق تري نياز است.

لازم به ذکر مي باشد که در بررسي هماتولوژي خون، مقادير هموگلوبين و هماتوکريت، بيشترين ارتباط را با تغذيه دارند. در واقع هموگلوبين مهم ترين ناقل اکسيژن در بدن است و از دو قسمت گلوبين(بخش پروتئيني) و هِم(بخش حاوي آهن) تشکيل شده است. مقادير نرمال آن مابين 12 تا 16 مي باشد که البته کاهش مقدار آن نشان دهنده کم خوني و يا رژيم فقير و سوءتغذيه است. هماتوکريت هم نشان دهنده درصد گلبول هاي قرمز خون در کل حجم خون مي باشد. ميزان مناسب آن بين 36 تا 47 درصد بوده و کاهش آن شاخص مهمي در ارزيابي کم خوني است.

MCV هم که در بررسي هماتولوژي اندازه گيري مي شود، نشان دهنده ي سايز و حجم گلبول هاي قرمز است که در تشخيص نوع کم خوني مهم مي باشد. معمولاً در کم خوني فقر آهن قطر گلبول قرمز کم مي شود و در کم خوني  ناشي از کمبود ويتامين B12فولات، قطر گلبول قرمز بيشتر از ميزان طبيعي است.

 
   
درج خبر: دوشنبه 4 دی91  
ملاقات دکتر درچین با مدیر موسسه مهندسان سرطان ایران بازگشت به لیست اخبار

مدیر موسسه سرطان با دکتر درچین مشاور سایت ملاقات کردند. در این جلسه روشهای نوین تشخیص زود هنگام سرطان مورد بررسی قرار گرفت.


 
درج خبر: پنجشنبه 9 اردیبهشت 91 منبع :http://worldfood.ir
مصرف نان های کپک زده سرطان زا است بازگشت به لیست اخبار

مسمومیت های سرطانی یا سرطان زایی از عوارض مصرف نان های کپک زده است. کارشناس مواد آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد کپک زدگی نان اظهار کرد: بعد از این که نان از تنور یا فر بیرون آمد یک سری کپک روی آن قرار می گیرد و اگر نان ها به صورت لایه لایه و داغ روی هم قرار داده شوند، رطوبت و دمای هوا مواد مغذی را برای رشد کپک ها تامین می کنند و به راحتی کپک ها روی آنها رشد کرده و ریشه دار می شوند هرچند ممکن است این کپک ها بر سلامتی انسان تاثیری نداشته باشند.

رضا مورکیان افزود: زمانی که نان ها به صورت لایه لایه و داغ روی هم قرار گیرند ممکن است کپک بزنند که باید در این شرایط همه لایه ها را دور بریزیم چرا که سموم تولیدی از کپک ها می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز سرطان شود. در واقع بروز سرطان می تواند از عوارض مصرف این نان ها باشد.

وی با تاکید بر این که خطرات بیشتر ناشی از کپک نان نسبت به سموم ناشی از کپک زدگی آرد و مغذی جات است، یادآور شد: در مرحله ای که بخشی از نان کپک زده است باید کل نان را دور ریخت چرا که مابقی نان نیز در حال کپک زدن است در حالی که قابل رویت نیست.

این کارشناس در خصوص روش نگهداری نان ها در مقابل کپک ها گفت: نان را باید بلافاصله پس از پخت در مکان مناسب و دور از گرد و غبار قرار داد و در قطعات مناسب بسته به میزان مصرف بعدی، بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری شوند تا در فریزر منجمد شده و در مصرف بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

وی نگهداری نان داخل یخچال را سبب بیات شدن زودرس نان و غیرقابل استفاده شدن آنها دانست و تصریح کرد: همچنین کپک ها در محیط یخچال می توانند رشد کنند بنابراین بهترین روش برای نگهداری نان به مدت طولانی نگهداری در فریزر است.

وی همچنین گفت: گاهی نان های اضافه داخل سفره های خانگی به خصوص سفره های پلاستیکی نان دچار کپک زدگی می شوند که این کپک ها قادر به تولید سموم یا مایکوتوکسین هایی از جمله آفلاتوکسین ها است که مصرف مستقیم آنها برای انسان خطرات جدی در پی خواهد داشت.

مورکیان با بیان اینکه بعضی از افراد نان های کپک زده و ضایعات نان را به نان خشکی ها که نهایتا به مصرف دام می رسد تحویل می دهند، خاطرنشان کرد: این سموم کپکی یا قارچی نان کپک زده در بدن دام، سموم خطرناکی را تولید می کنند که نهایتا وارد چرخه غذایی انسان می شود.

بنابراین توصیه می شود: نان کپک زده را باید دور ریخت و از مصرف آن برای دام و انسان جدا پرهیز شود.

 
  
   
درج خبر: پنجشنبه 31 فروردین 91 منبع :http://colorectalcongress.sums.ac.ir
برگزاری سمينار کولورکتال در شیراز بازگشت به لیست اخبار

پس از برگزاری موفقيت آميز سمينار ساليانه کولورکتال در سالهای گذشته، ششمين کنگره ساليانه کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شيراز در تاريخ 31 فروردين ،1و 2 ارديبهشت ماه 1391در شيراز، در مرکز همايش سينا و صدرا برگزار خواهد شد ...

دبیرخانه کنفرانس

شیراز- بیمارستان شهید فقیهی – ساختمان شماره 1- دفتر بخش جراحی کولورکتال

تلفن تماس:  2317231 – 0711

99 – 2351087 – 0711  داخلی 414

فاکس: 2330724 - 0711

Email: colorectal@sums.ac.ir

آدرس محل برگزاری کنگره: شیراز - خیابان نشاط - خیابان پشت هتل پارس -
سالن های سینا و صدرا

 

91/1/31

تاریخ

ساعت

برنامه

محل نمایش

91/1/31

14:00 – 8:00

عمل جراحی زنده

سالن کنفرانس بیمارستان شهید فقیهی

 

91/2/2

تاريخ

ساعت

برنامه

گرداننده پانل/سخنران

91/2/2

8:00- 7:00

ثبت نام

-

91/2/2

8:30- 8:00

پخش آيات قرآن کريم و سرود ملی

-

91/2/2

8:40-8:30

Psychiatric consideration in IBD patient

دکتر علوی

91/2/2

8:55- 8:40

Specific consideration of IBD in pediatric age group

دکتر ايمانيه

91/2/2

10:30- 8:55

Panel of  Complication & pitfall in surgical management of IBD

دکتر ايزدپناه

91/2/2

11:00- 10:30

استراحت و پذيرايی

-

91/2/2

12:30- 11:00

Panel of  New aspect of medical therapy in IBD

دکتر لنکرانی

91/2/2

14:00- 12:30

Panel of medical & surgical management of constipation

دکتر توليت

 



 
درج خبر: دوشنبه 28 فروردین 91 منبع :http://www.topiranian.com
گفتگو با دکتر امید فرخزاد، استاد دانشکاه هاروارد در خصوص روشهای نوین درمان بازگشت به لیست اخبار

دكتر اميد فرخزاد، استاد ايراني دانشگاه «هاروارد»، با همكاري يكي از اساتيد دانشگاه MIT آمريكا با ابداع نوعي نانوبمب ضد سرطاني هوشمند به روشي جديد براي درمان سرطان دست يافته كه ضمن نابودي موثر و هدفمند سلول‌هاي سرطاني‏‏‏ عوارض روش‌هاي متداول شيمي درماني را نيز در پي نخواهد داشت.
در حال حاضر براي بسياري از بيماران سرطاني استفاده از شيمي درماني، حكم شمشير دو لبه را دارد و در كنار نتايج اميدواركننده اين راه درماني، ‌عوارض جانبي منفي آن نگران‌كننده است زيرا اين شيوه درماني كه سلول‌هاي سرطاني را به صورت انتخابي نابود نمي‌كند به سلول‌هاي سالم بدن هم لطمه وارد مي‌كند

اكنون اميد فرخ زاد پژوهشگر ايراني دانشگاه «هاروارد» و همكارانش كره‌هاي دارويي بسيار ريزي در مقياس نانو طراحي كرده‌اند كه قادرند سلول‌هاي سرطاني را از سلول‌هاي سالم تشخيص داده و به نحوي اختصاصي تنها سلول‌هاي آسيب‌ديده را نابود كنند.
اگر چه ايده استفاده از نانو فن‌آوري و سيستم‌هاي رهايش دارو در درمان سرطان در چند سال اخير همواره مورد توجه دانشگران و گروه‌هاي تحقيقاتي مختلف قرار گرفته و نمونه‌هاي معدودي از آنها نيز به مرحله باليني رسيده است، اما با توجه به اهميت و كارايي بسيار خوب اين طرح و نتايج آن در نمونه‌هاي حيواني تحقيقات دكتر فرخزاد و پرفسور لنگر كه اولين بار سال گذشته در ميتينگ سرطان اروپا و سمپوزيوم نانوتكنولوژي و سرطان كنفرانس سرطان آمريكا ارائه شده به شدت مورد توجه مجامع علمي و رسانه‌هاي خبري آمريكا و اروپا قرار گرفته و اميدهاي زيادي را در كاربرد اين تكنيك پيچيده در عرصه درمان در آينده‌اي نه چندان دور ايجاد كرده است.
دكتر فرخزاد، استاد ايراني دانشگاه‌ «هاروارد» كه با همكاري استاد سابقش «پرفسور رابرت لنگر» در دانشگاه MIT (موسسه فن‌آوري ماساچوست) اين تحقيقات را رهبري مي‌كنند، در گفت‌وگويي تلفني با اشاره به اين كه اين طرح در حال حاضر در زمينه درمان سرطان پروستات دنبال مي‌شود، تاكيد كرد: روش انتقال تركيبات دارويي از طريق نانو ذرات كه در اين طرح با موفقيت در موش‌ها آزمايش شده مي‌تواند علاوه بر درمان سرطان پروستات در درمان مبتلايان به ساير انواع سرطان‌ها و حتي در ساير بيماري‌ها از جمله امراض قلبي (براي باز كردن محل‌هاي مسدود شده رگ‌ها) به نحوه موثري استفاده شود.
وي خاطر نشان كرد: در اين روش براي انتقال دارو به سلول‌هاي سرطاني از كره‌هايي به ابعاد حدود 150 نانومتر ــ كه حدود 500 تاي آنها قطري در حدود عرض يك تار مو دارند ــ استفاده مي‌شود.
اين ريزكره‌ها كه ساختاري شبيه توپ فوتبال دارند با كنار هم قرار دادن چندين مولكول مختلف به وسيله يك پايه پليمري ايجاد شده‌اند كه هر يك از اين مولكول‌ها وظيفه خاصي بر عهده دارند.
دكتر فرخزاد تصريح كرد: از جمله مولكول‌هاي به كار رفته در ساختار اين ريز كره‌ها مولكول‌ RNA است كه مي‌تواند پروتئين سلول‌هاي سرطاني را جهت اتصال ريزكره به آنها شناسايي كند؛ به اين ترتيب ريز كره‌هاي حاوي دارو تنها به سلول‌هاي سرطاني متصل مي‌شوند.
وي خاطر نشان كرد: عملكرد اختصاصي و هوشمندانه ريز كره‌ها باعث مي‌شود سلول‌هاي سالم در معرض دارو قرار نگيرند و در نتيجه عوارض شيمي درماني در اين روش وجود ندارد.
دكتر فرخزاد در عين حال تصريح كرد كه مزيت اين روش صرفا حذف عوارض شيمي درماني نيست بلكه آزمايش‌هاي انجام شده روي مدل‌هاي حيواني نشان مي‌دهد كه اين روش كه طي آن دارو به صورت كاملا هدفمند و طي چند هفته آزاد مي‌شود مي‌تواند به نحو كاملا موثري سرطان را نابود كند.
استاد ايراني دانشگاه «هاروارد» در ادامه درباره روند اجراي اين طرح و نتايج حاصل كه مورد توجه مجامع پزشكي قرار گرفته به خبرنگار ايسنا گفت: نانو كره‌هاي ساخته شده در اين تحقيق به موش‌هاي آزمايشگاهي تزريق و تاثيرات آن طي 110 روز بررسي شده است. در اين آزمايش هفت موش بيمار شركت داشتند كه در پايان دوره، سرطان در پنج موش كاملا برطرف شد، ميزان بيماري در يك موش به نحو چشمگيري كاهش يافت و موش ديگر هم با اين كه هنوز سرطان داشت ولي شدت بيماري در آن در مقايسه با موش‌هايي كه با روش‌هاي معمول تحت درمان قرار گرفته بودند به مراتب كمتر بود.
دكتر فرخزاد در پاسخ به اين سؤال كه آيا تركيبات مورد استفاده در ساخت ريزكره‌ها از لحاظ اثرات سوء احتمالي بررسي شده‌اند يا نه به ايسنا، گفت: از آنجا كه هدف ما ساخت نانو تركيبي بود كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن به مرحله انساني برسد، حتي‌الامكان از موادي استفاده كرديم كه قبلا در پزشكي به كار رفته و از سلامت آنها مطمئن بوديم مثلا پليمري كه به عنوان نگهدارنده به كار رفته پيش از اين در ساخت نخ بخيه استفاده شده و هيچ گونه عوارضي در بدن بيماران نداشته است.
وي خاطر نشان كرد: به زودي مرحله آزمايش اين تكنيك در حيوانات بزرگتر (ميمون و سگ) را آغاز مي‌كنيم و اميدواريم بتوانيم طي 18 تا 24 ماه آينده آنها را بر روي انسان آزمايش كنيم.
استاد ايراني دانشگاه «هاروارد» در پاسخ به این كه نظر وي را درباره زمان پيش‌بيني شده براي تكميل آزمايش‌ها و كاربرد علمي اين تكنيك در بيماران پرسيده بود، اظهار داشت: تصور مي‌كنم طي سه، چهار سال آينده يا نهايتا تا هشت سال ديگر اين تكنيك به مرحله كاربرد برسد و به عنوان يك پزشك اميدوارم بتوانيم فرايند ساخت اين نانو كره‌ها را كه در حال حاضر مستلزم فن آوري بسيار پيچيده است به نحوي تسهيل كنيم كه استفاده از آن از لحاظ هزينه و امكانات مورد نياز براي تمام بيماران در جاي جاي جهان امكان پذير باشد.
اين دانشگر جوان ايراني كه از 14 سالگي به آمريكا مهاجرت كرده است در پايان با اشاره به علاقه عميق خود به زادگاهش و تمايل به سفر به ايران خاطر نشان كرد: بسيار خوشحال مي‌شوم كه بتوانم با همكاران خود در ايران ارتباط داشته و در زمينه مبادله دانسته‌ها و تجارب علمي با آنها همكاري داشته باشم.

 
  
درج خبر: شنبه 6 اسفند 90 منبع :http://fa.parsiteb.com
آخرین اخبار درباره سرطان از بیمارستان جان هاپکینز بازگشت به لیست اخبار
1 - هر شخص دارای سلول های سرطانی در بدن خود است .این سلول های سرطانی در آزمایشهای استاندارد خود را نشان نمی دهند تا آنکه به مقدار چند میلیارد سلول افزایش یابند. زمانی که پزشکان به اشخاص مبتلا به سرطان اعلام می کنند که دیگر در بدن آنها سلول سرطانی وجود ندارد ، این حالت فقط بدان معناست که آزمایشها دیگر قادر به ردیابی و پیدا کردن سلولهای سرطانی نیست زیرا آن سلول ها به مقدار قابل رد یابی شدن در بدن وجود ندارند.

2 – سلولهای سرطانی بین شش تا ده مرتبه در دوره زندگی یک انسان پیدا می شوند.

3 – زمانی که سیستم ایمنی انسان قوی باشد سلولهای سرطانی از بین می روند و از ایجاد تومور سرطانی جلوگیری می شود.

4 - زمانی که شخص بیماری سرطان دارد نشانه آنست که وی دارای کاستیهای تغذیه ای شده است . این کاستی ممکن است منشاء ژنتیک ، محیطی ، غذا ها و عواملی در شیوه زندگی باشد.

5 – برای غلبه بر کاستی های متعدد تغذیه ای ، تغییر در رژیم غذایی شامل اضافه کردن بعضی مکمل های غذا یی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

6 – شیمی درمانی ضمن آنکه باعث مسموم کردن فوری سلول های سرطان است که سریع رشد می کند ، سلول های سالم بدن درمغز استخوان و دیواره روده ها و غیره را که سریع رشد می کند نیز از بین می برد و می تواند سبب ضایعه عضو بدن مثل کبد ، کلیه ها و قلب و ریه ها و غیره شود.

7 – سلول های سرطانی در محیط حاوی اکسیژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه وتنفس عمیق باعث می شود که اکسیژن به لایه های سلولی برسد . اکسیژن درمانی روش دیگرِی برای از بین بردن سلول های سرطانی است.

8 - درمان اولیه با شیمی درمانی و پرتو درمانی غالبا اندازه تومور را کاهش می دهد. بااینوصف شیمی درمانی و پرتودرمانی درازمدت به نابودی بیشتر تومور منتج نمی شود.

9 - زمانی که بدن تحت تاثیر مسمو میت ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرد سیستم ایمنی در معرض خطر و نابودی واقع می شود بنا براین شخص ممکن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونتها و پیچیدگیهای ناشی از آن از دست بدهد.

10 - شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند باعث جهش ژنتیکی سلولهای سرطانی گردد و مقاوم و پایدار شود ونابود کردن آن مشکل خواهد شد .جراحی می تواند باعث گسترش سلول های سرطانی به دیگر نقاط بدن شود.

 11 – یک راه موثر مبارزه با سرطان غذا نرساندن به سلولهای سرطانی است . عدم رساندن مواد غذ ایی مورد نیاز سلول برای جلوگیری از افزایش و چند برابر شدن تعداد سلولها است . سلولهای سرطانی از چه موادی تغذیه می شوند؟
الف – قند تغذیه کننده سرطان است. با قطع مصرف قند یک عامل مهم تامین غذا برای سلولهای سرطانی قطع می شود . جانشین های قند نظیر NutraSweet ، Equal ، Spoonful و غیره با Aspartame ساخته می شود و زیان آوراست. یک جانشین طبیعی بهتر عسل مانوکا یا ملاس ناشی از قند سازی است لیکن مقدار مصرف آن باید بسیار اندک باشد. نمک سفره دارای افزودنی شیمیایی است که رنگ آنرا سفید کند. جانشین بهتر نمک سفره نمک حاصل از آب دریا و یا Brag"s aminos است.
ب – شیر باعث می شود که بدن بخصوص در سیستم گوارش (معده و روده ها ) مخاط درست کند. سرطان ا ز مخاط تغذیه می کند . با قطع مصرف شیر و جانشین کردن آن با شیر سویا سلولهای سرطانی در برابر بی تغذیگی قرار می گیرند.
پ - سلولهای سرطانی در محیط اسیدی مقاوم و پایدار می شوند. رژیم مبتنی بر گوشت قرمز اسیدی می شود و بهترین آنست که ماهی خورده شود و بجای مصرف گوشت گاو و خوک مقدارکمی گوشت جوجه مرجح است. گوشت قرمز همچنین محتوی آنتی بیوتیک های دامی ، هرمون های رشد و انگل است که تماما بخصوص برای اشخاص مبتلا به سرطان آسیب رسان است .
ث - رژیم با 80% سبزیجات تازه و آب میوه و بنشن ، دانه های نباتی ، آجیل ها و مقداری میوه بدن را در محیط قلیایی قرار می دهد. ازغذاهای پخته شده شامل بنشن ،حدود 20% می تواند به بدن برسد. آنزیم های زنده در آب سبزیجات تازه به آسانی جذب می شود و ظرف 15 دقیقه به سطوح سلولی می رسد تا سلولهای سالم را رشد کافی دهد و تقویت کند. برای بدست آوردن آنزیم های زنده بمنظور ساختن سلول های سالم کوشش کنید آب سبزیجات تازه ( بسیاری از سبزیجات از جمله جوانه لوبیا ) مصرف کنید و دو تا سه مرتبه در روز مقداری سبزیجات خام بخورید. آنزیم ها در حرارت 104 درجه فارنهایت (یا 40 درجه سانتیگراد) ازبین می روند.
 ج- از خوردن قهوه ، چای وشکلات که دارای کافئین زیاد است پرهیز کنید. چای سبز جانشینی بهتر و دارای خواص ضد سرطان است. بهترین نوشیدنی آب است. برای جلوگیری از ورود توکسین های معروف(مواد سمی ) و فلزات سنگین در آبهای لوله کشی به بدن ، مصرف آب تصفیه شده یا فیلتر شده مناسب است . از خوردن آبهای تقطیر شده پرهیز کنید.

12 - هضم پروتئین گوشت قرمز سخت است و نیاز به مقدار زیادی آنزیم گوارشی دارد. گوشت هضم نشده که در روده ها باقی بماند فاسد می شود و مسمومیت ایجاد می کند.

13 - دیواره های سلول سرطانی دارای پوشش پروتئین خشن است. با صرفنظر کردن از خوردن گوشت یا کمتر خوردن آن آنزیم بیشتری برای حمله به دیواره های پروتئینی سلول سرطان آزاد می شود و به بدن امکان می دهد سلول های سرطانی را از بین ببرد.

14 – بعضی مکمل ها : IP6, Flor-ssence, Essiac, anti-oxidants, vitamins, minerals, EFAs etc.)) سیستم ایمنی را بهبود می بخشند تا سلولهای مبارزه کننده و کشنده خود بدن را برای از بین بردن سلول سرطانی تقویت کنند. مکمل های دیگرنظیر ویتامین ای (E) توان برنامه ریزی کشتن سلول یعنی روش معمولی خلاصی یافتن از سلول های آسیب دیده ، غیر ضروری و غیر لازم بدن را دارند.

15 – سرطان بیماری جسم و روح و روان است. داشتن روحیه مثبت و پیکار جو به شخص مبارزه کننده با سرطان کمک می کند که به بقای خود ادامه دهد. خشم و عدم بخشش و تند خویی بدن را در برابر محیط پر تنش وترشرویی قرار می دهد. بیاموزید که روحیه ای توام با عشق و بخشندگی داشته باشید. بیاموزید که همواره حالت آرامش و دلی آرام داشته باشید و از زندگی لذت ببرید.



 
درج خبر: شنبه 6 اسفند 90 منبع :http://fa.parsiteb.com
اثر پياز و زردچوبه بر سرطان كولون(سرطان روده بزرگ) بازگشت به لیست اخبار

تحقيقات بر روي اين مورد در دانشگاه جان هاپكينز آمريكا انجام شد و به اين نتيجه رسيدند كه دو تركيب موجود در زردچوبه و پياز (كوركومين و كوئرستين) موجب كاهش اندازه( به ميزان50%) و تعداد (به اندازه 60 %) پوليپ هاي روده مي شود.

كوئرستين (quercetin) كه در پياز وجود دارد، يك آنتي اكسيدان است. اين آنتي اكسيدان در سيب، چاي ، انگور قرمز، پرتقال، ليمو ، آلبالو و سبزيجات سبز رنگ نيز يافت مي شود.

كوئرستين نه تنها در كوچك كردن سلول هاي سرطاني اثر دارد، بلكه در جلوگيري از آلرژي و ورود بعضي ميكروب ها به بدن نقش بسزايي دارد.

كوركومين (curcumin) كه در زردچوبه وجود دارد، در بدن به دو صورت ظاهر مي شود: آنتي اكسيدان و آنتي باكتريال (از ورود باكتري به بدن جلوگيري مي كند).

گذشته از اين ها، زردچوبه در سلامتي كبد، كاهش كلسترول خون و جلوگيري از فعاليت سلول هاي سرطاني به خصوص در سرطان هاي سينه، خون و روده بزرگ نقش بسزايي دارد.

علايم وجود سرطان كولون

نشانه هايي وجود دارد كه با آنها مي توان سرطان كولون را تشخيص داد. اين علايم عبارتند از: حركت درون روده، كرامپ يا گرفتگي معده، مدفوع خوني، كاهش قابل ملاحظه ي وزن و احساس خستگي.

يبوست، دفع مدفوع كمتر از 3 بار در هفته يكي از نشانه هاي سرطان روده بزرگ مي باشد.

يكي ديگر از علايم، احساس سنگيني و پُري مي باشد به علت اينكه تومور در انتهاي روده رشد مي كند.

تهوع و استفراغ به چند دليل به وجود مي آيد: كاهش جريان خون، درد و يبوست.

گاز معده و نفخ نيز يكي از مواردي است كه مي تواند به تشخيص سرطان روده بزرگ كمك نمايد.

احساس سنگيني و رخوت نيز از ديگر نشانه ها مي باشد. سرطان، باعث كمبود خون و به دنبال آن، كم خوني ناشي از كمبود آهن مي شود. به همين دليل احساس تنبلي، سستي و ... ايجاد مي شود.

اما اين علايم بعد از به وجود آمدن و رشد كردن سلول هاي سرطاني به وجود مي آيد. پس بهتر است از تمام نعمات خداوندي استفاده كنيم تا دچار امراض نشويم.

عوامل خطر سرطان كولون

عوامل خطر سرطان كولون، دو نوع است:

- عوامل خطري كه مي توان آنها را تغيير داد.

- عوامل خطري كه غير قابل تغيير هستند.

عوامل خطري كه نمي توان آنها را تغيير داد:

سن: با افزايش سن، احتمال خطر بروز سرطان بيشتر مي شود. تحقيقات نشان مي دهد كه تعداد بسيار كمي از افراد پايين 50 سال، به اين بيماري دچار شده اند.

تاريخچه خانوادگي: اگر يكي از اقوام درجه يك (پدر، مادر، خواهر يا برادر) قبل از 60 سالگي دچار سرطان شده باشند، شما هم در معرض خطر قرار داريد.

تاريخچه فردي: اگر شما سرطان كولون گرفته ايد و بهبود يافته ايد، باز هم در معرض خطر هستيد.

سابقه بيماري: تحقيقات نشان داده است در افرادي كه دچار ورم روده و ديابت هستند، احتمال خطر سرطان زياد است.

عوامل خطري كه مي توان آنها را تغيير داد:

رژيم غذايي: رژيم هاي پرچرب باعث افزايش سرطان مي گردد. براي جلوگيري از سرطان مي توان بيشتر سبزيجات و ميو جات را مصرف كرد.

ورزش كردن: كساني كه ورزش نمي كنند، بايد منتظر سرطان باشند. 20 دقيقه در روز ورزش كنيد تا بيمار نشويد.

چاقي: چاقي از بزرگ ترين عوامل مرگ ناشي از سرطان است، در نتيجه برنامه غذايي خود را طوري تنظيم كنيد كه وزنتان متعادل بماند.

سيگار كشيدن: سيگار نه تنها به ريه آسيب مي رساند، بلكه باعث مرگ 12 درصد از بيماران سرطاني مي شود.سيگار موجب تورم رگ مي شود و مواد مضر آن جذب خون مي گردند، به همين سبب افزايش دهنده سرطان شناخته شده است.

نوشيدن مشروبات الكلي: مشروبات الكلي نيز موجب بروز سرطان و انواع بيماري ها مي شوند.

پس بياييد از همين امروز با تغيير برنامه غذايي، ورزش كردن، حفظ وزن متعادل بدن و كنار گذاشتن سيگار و مشروبات الكلي گامي بلند به سوي سلامتي برداريم

 

 

 
درج خبر: یکشنبه 21 اسفند 90 منبع :http://fa.parsiteb.com
راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه بازگشت به لیست اخبار

سرطان نوعی ایجاد هرج و مرج و خارج شدن سلول های بدن از روند طبیعی است . سرطان پستان جزء سرطان های نسبتا شایع و خطرناک در بین زنان می باشد . سینه از انواع غدد مترشحه می باشد که وظیفه آن تولید شیر است مانند سایر سلول های بدن سینه نیز به طور متناوب رشد کرده و زمانی را نیز به استراحت می پردازد .

دوره رشد و استراحت توسط ژن هایی که در مغز قرار گرفته اند کنترل و اداره می شوند .

هنگامی که ژنها دارای عملکرد مناسبی باشند به خوبی توانایی کنترل رشد سلول ها را دارند اما زمانیکه در عملکرد آنها نوعی نا هنجاری و یا بی قاعدگی بروز کند تسلط خود را بر روی رشد سلول ها از دست می دهند .

درمان موفقیت آمیز این سرطان بستگی به تشخیص اولیه و مراقبت های پزشکی دارد .

علت اصلی بروز آن در ایران بیشتر به تغذیه نامناسب و چرب و غذای بیرون ،عدم تحرک و ناراحتی روحی برمی گردد .

● بهترین راههای پیشگیری از سرطان سینه

در قسمت پزشکی سالانه خود ، از پزشکتان بخواهید که ریسک ابتلا به سرطان سینه را در شما محاسبه کند .

اگر از ریسک متوسطی در ابتدا به بیماری برخوردار هستید ،هر ماه سینه خود را به طور متوسط چک کنید . بهتر است این کار را از بیست سالگی شروع کنید . از ۲۰ تا ۳۹ سالگی نیز هر سه سال یک بار به کلینیک های تخصصی مراجعه کرده و از سلامت خود آگاه شوید و از ۴۰سال به بالا هر سال این کار را انجام دهید .

اگر ریسک شما در ابتلا به بیماری بالا است می بایست در مورد چگونگی انجام آزمایشات و فاصله زمانی بین آنها با پزشک متخصص مشورت کنید .

وزن بدن خود را همواه متعادل نگه دارید ،هنگامی که به سن شما افزوده می شود باید میزان کالری را در رژیم خود کاهش دهید و زمان ورزش و نرمش را زیاد کنید .

در طول روز در شش وعده غذایی از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید البته اگر این تعداد را به نه مرتبه در روز افزایش دهید کار بی نظیری را انجام داده اید .

به دنبال راههای باشید که بدن شما را همواره به فعالیت وادارد چه در محیط کار ،چه در خانه و چه در اوقات فراغت .

اگر مادر یا خواهر یا دختر شما سرطان سینه دارند نزد مشاور ژنتیک رفته و آزمایشات اولیه را انجام دهید .

● ورزش و سرطان سینه

به اعتقاد پژوهشگران تندرستی ، زنان در هر گروه سنی می تواند با انجام حرکات ورزش به طور منظم میزان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد .


مطالعات علمی بارها نشان داده است که ورزش منظم به بدن انسان در مقابله با بیماری ها کمک می کند .

محققان دریافته اند ورزش های متداول مانند پیاده روی ،دوچرخه سواری یا شنا که در هفته پنج بار تکرار شود بیش از هر فعالیت دیگر موثر بوده است .


فعالیت همگانی همچنین خطر سرطان سینه را در زنانی که احتمال آنها به این سرطان بیش از سایر افراد است نیز کاهش می دهد .

در دو گروه خطر احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه بالا است .

یکی آن دسته که در خانواده آنها سابقه سرطان سینه بوده است و گروه دیگر کسانی که از درمان جایگزینی هورمونی استفاده می کنند که تحقیقات نشان می دهد که ورزش برای زنان لاغر تا وزن متعارف و حتی آنهایی که کمی چاق هستند بیش از دیگر زنان سودمند است .

مطالعات نشان می دهد از بین هر سه زن یک نفر در طول زندگی خود دچار سرطان می شود و سرطان سینه هم از شایع ترین علت مرگ و میر در زنان است امید است که با تشخیص سریع درمان قطعی آن صورت پذیرد .

 
 
کاربر:
رمز:
لینک ها:    
   
 

پیشگامان
پیشگام
کارت فینگر
پردازش تردد