کاربر: میهمان
با پزشکان معرفی شده در این سایت تماس بگیرید و مشکلات خود را مطرح نمایید  

خود آزمایی سینه جهت تشخیص زود هنگام

سرطان سینه (BC) یکی از متداول ترین سرطان ها در میان زنان در سراسر جهان است و شیوع آن در کشور های در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است .

عوامل متعددی منجر به بروز این سرطان می شوند و تلاش های بسیاری در جهت پیشگیری و درمان آن در حال انجام است .

گرچه نمی توان از ایجاد آن جلوگیری کرد اما با تشخیص زودرس ، طول عمر افراد مبتلا افزایش می یابد .

خود آزمایی سینه روشی ارزان و غیر تهاجمی جهت تشخیص است و جهت ارتقای سطح آگاهی و عملکرد بهتر زنان در مورد تشخیص زودرس سرطان سینه مفید است و می تواند تا حد زیادی از پیامد های منفی و زیان بار اقتصادی ، روحی ، عاطفی و اجتماعی بکاهد .

بهترين زمان براي انجام خودآزمائي ماهانه سینه ، 2 الي 3 روز پس از قطع خونريزي عادت ماهانه است . همه خانم ها بايد از 20 سالگي شروع به انجام خودآزمائي سینه كنند.

خودآزمايي را نبايد قبل يا در زمان عادت ماهانه انجام داد ، چون سینه ها متورم و دردناك هستند.در دوران يائسگي ، حاملگي و شيردهي معاينه را در روز اول هر ماه يا هر روز دلخواه ديگر مي توانيد انجام دهيد.به هيچ وجه نبايد هنگام حاملگي يا شيردهي ، خودآزمائي سینه را متوقف كنيد.

خودآزمائي سینه راحت ترين راه شناخت بيماري توسط خود خانم ها است. شايع ترين علامت سرطان سینه ، وجود يك غده سفت و بدون درد در سینه است .

خود آزمائي سینه شامل دو قسمت است :

 1. نگاه كردن به سینه ها درجلوي آيينه

 2.لمس كامل سینه ها

در هنگام نگاه كردن به سینه ها هرگونه تغييرات غير طبيعي شامل فرورفتگي هاي كوچك يا بزرگ در پوست سینه ، توكشيدگي نوك سینه كه به تازگي ايجاد شده باشد ، زخم نوك سینه ، قرمزي پوسوت يا پوسته پوسته شدن و خارش نوك و هاله اطراف سینه ، قرمز و متورم شدن سینه و تغييرات شبيه پوست پرتقال در پوست سینه را جستجو كنيد .

لمس سینه مهمترين مرحله خودآزمائي سینه است . لمس يك غده ( توده ) سفت و بدون درد است و هر گونه غده و هر سفتي در سینه مهم است. براي انجام صحيح ، لمس بافت سینه را بين پوست و دنده ها فشار دهيد و پوست را روي بافت سینه بلغزانيد. ترشحات خوني يا خونابه اي و بي رنگ مخصوصاً يك طرفه در سینه مهم است و ممكن است به دليل بيماريهاي سرطاني ايجاد شده باشد.

کاربر:
رمز:
لینک ها:    
   
 

پیشگامان
پیشگام
کارت فینگر
پردازش تردد